بهترین دوست

مذهبی ، سیاسی ، علمی ، فرهنگی

بهترین دوست

مذهبی ، سیاسی ، علمی ، فرهنگی

شنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۲۴ ق.ظ

پای درس دیپلماسی


کار کارستانی که در کردستان عراق شد


✍️ دوگانه مغالطه آمیزی است که ادعا شود عده ای در کشور قائل به دیپلماسی و مذاکره هستد و  طیفی دیگر قبول ندارند. مسئله واقعی این است که دیپلماسی و مذاکره ، روش و ابزار است نه هدف؛ طریقیت دارد و نه اصالت و موضوعیت. #تدارکات دیپلماسی برای مصاف مذاکره، همان قدر مهم است که  #آورده و "نتیجه آن. نوعی از دیپلماسی که نه ظرفیت سازی کند و نه به نتایج مذاکره بیندیشد و مجبور باشد پای میز مذاکره گردن کج کند، قمار منتهی به خسارت است.


♦️کار کارستانی که طی یکی دو روز گذشته در #کرکوک و کردستان عراق انجام شد، نمونه یک دیپلماسی موفق و مذاکره قدرتمندانه است . اینکه با استفاده از ظرفیت سازی و ارتباطات چند لایه بتوان پروژه ضد امنیتی جایگزین #داعش را در کنار مرزهای ایران از هم گسیخت، هنر سردار قاسم سلیمانی و یاران اوست که می تواند در آکادمی های دیپلماسی تدریس شود.


🔹#صهیونیسم_مسیحی در عراق، ابتدا دنبال آن بودند که "جنگ شیعه / سنی" راه بیندازند و نهایتا به تاسیس داعش رسیدند. وقتی کمر داعش به همت ملت و دولت عراق و یاری فرزندان مقاومت در منطقه شکست، پروژه شکاف افکنی و "جنگ کُرد / عرب" را در استان های کرکوک و سلیمانیه و اربیل عَلَم کردند. حتی سرریز این فتنه را به واسطه برخی گروهک های تروریستی به چند شهر مرزی ما کشاندند و در آستانه عاشورای حسینی (ع) حرمت شکنی کردند. این بار، مسعود بارزانی جایگزین ابوبکر بغدادی  در خیمه شب بازی جدید شده بود.


🔸چگونه باید با این نقشه پیچیده مواجهه می شد؟ عده ای معتقد بودند چاره کار ، فقط جنگ است. درست در نقطه مقابل، کسانی منفعل مطلق بودند و تصور می کردند باید به تجزیه کردستان عراق در نقشه #خاورمیانه_جدید تن داد و با "داعش کُرد نما" ( و اصالتا پادوی میدانی نقشه #اسرائیل_بزرگ) کنار آمد. اما فرزندان مقاومت در ایران و عراق ، راه سومی را سراغ داشتند که آمیزه ای از هنر دیپلماسی و  اقتدار نظامی را با خود داشت.


💠 قاسم#سلیمانی اصالتا دیپلمات نیست، همان گونه که کار اولش نظامی گری هم نیست. نشان به آن نشان که یک بار در لباس و آرایش نظامی دیده نشده است. او یک #برند_انقلابی است؛ از امام خمینی و امام خامنه ای آموخته است که اصالتا انقلابی باشد و انقلابی عمل کند، چه آنجا که به اقتضای تکلیف روز، در میدان جنگ نظامی ظاهر می شود و چه آنجا که به ضرورت ، مجبور می شود برخی خلا های موجود در مصاف دیپلماتیک را جبران کند و گرهی را بگشاید. او یک #سپاهی است که باور دارد باید #پاسدار_انقلاب_اسلامی و امنیت و اقتدار و عزت حاصل از آن برای همه ملت های مسلمان باشد.


♦️حاج قاسم در همین دو سه هفته اخیر، بی هیچ ساز و برگ نظامی ، دو بار به کردستان عراق رفت و با مقامات طیف های مختلف از جمله حزب جلال طالبانی و مسعود بارزانی مذاکره کرد. واقعیت های میدانی ، حقوق بین الملل، خط قرمز ایران، حق قانونی دولت عراق و نقشه دشمنان برای ملت های منطقه را تبیین کرد و با بارزانیِ مست از اغواگری صهیونیست ها اتمام حجت کرد. این مذاکرات که با هماهنگی دولت و ارتش عراق انجام شد، چنان موثر بود که به خلع قدرت یاغی های جدید و  آزاد سازی بدون درگیری نظامی شهر استراتژیک کرکوک انجامید و ضمن تادیب جانشین ابوبکر بغدادی، ضرب شست غافلگیر کننده ای هم برای رژیم پرنخوت آمریکا بود.


🌐 این، نمونه یک دیپلماسی موفق منطقه ای میان دو کشوراست که تا چند سال پیش با هم دشمن بودند و اکنون به واسطه همان دیپلماسی انقلابی، به شریک و متحد راهبردی یکدیگر تبدیل شده  و توانسته اند دولت های بدخواه غربی را دور بزنند. آیا همین دیپلماسی را نمی توانیم در ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی و فنی و فرهنگی با کشور های دیگر - به شرط باور، ظرفیت سازی و نا امید شدن از غرب - پیش ببریم؟ کاش وزارت خارجه ما به استانداردهای دیپلماسی انقلابی اهتمام  ورزد و شیرینی عبور از دیپلماسی التماسی و از موضع پایین را بچشد.


  • قاسم محسن زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی