بهترین دوست

مذهبی ، سیاسی ، علمی ، فرهنگی

بهترین دوست

مذهبی ، سیاسی ، علمی ، فرهنگی

جمعه, ۱۹ آبان ۱۳۹۶، ۰۶:۲۴ ق.ظ

پیوند های امت اسلامی


پیوندهای امت اسلامی


🔸 اگر بخواهد یک جامعه‌‌ای و یک امتی، که ولایت قرآنی را به‌این‌معنا داشته باشد، یعنی بخواهد تمام نیروهای داخلی‌‌اش در یک ‌جهت، به‌سوی یک هدف، در یک خط به راه بیفتد و بخواهد تمام نیروهای داخلی‌‌اش علیه قدرت‌‌های ضد اسلامی در خارج بسیج بشود، احتیاج دارد به یک نقطۀ #قدرت_متمرکز در متن جامعۀ اسلام، به یک نقطه‌‌ای احتیاج دارد که تمام نیروهای داخلی به آن نقطه بپیوندد، همه از آنجا الهام بگیرند و همه از او حرف بشنوند و حرف گوش کنند، و او تمام جوانب مصالح و مفاسد را بداند تا بتواند مثل یک دیده‌بانِ نیرومند قوی‌دستی و قوی‌چشمی، هرکسی را در جبهۀ جنگ، به کار مخصوص خودش بگمارد. لازم است یک رهبری، یک فرماندهی، یک قدرت متمرکزی در جامعۀ اسلامی وجود داشته باشد که این قدرت بداند از شما چه برمی‌‌آید، از من چه برمی‌‌آید، از انسان‌‌های دیگر چه برمی‌‌آید، تا به هرکسی آن کاری را که برای او لازم است، بگوید عمل بکن.


🔸 .. البته شرایطى هم دارد. باید خیلى آگاه باشد، باید خیلى بداند، باید خیلى باتصمیم باشد، باید چشمش داراى یک دید دیگرى باشد، بایستى از هیچ چیزى در راه خدا نهراسد، بایستى وقتى لازم شد خودش را هم فدا کند؛ ما اسم یک‌چنین موجودى را چه مى‌‌گذاریم؟ #امام . 

امام یعنى آن حاکم و پیشوایى که از‌طرف پروردگار در جامعه معین مى‌‌شود. اینی‌که مى‌‌گویم از‌طرف خدا یعنى چه؟ یعنى یا خدا به نام و نشان معین مى‌‌کند، مثل اینکه امیرالمؤمنین را، امام حسن را، امام حسین را، بقیۀ ائمه را معین کرده؛ خود پیغمبر هم یک امام است؛ خود پیغمبر هم یک امام است؛ «اِنّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ اِماماً»، خداى متعال به ابراهیم مى‌‌گوید، من تو را امام قرار دادم. امام یعنى آن پیشوا و حاکم و رهبر در یک جامعه. 

یک‌وقت این امام را خدا با نام و نشان معین مى‌‌کند، مى‌‌گوید بعد از پیغمبر باید على‌‌بن‌‌ابی‌طالب علیه‌السلام مثلاً باشد. یک‌وقت امام را خداى متعال به نام معین نمى‌‌کند، به نشان معین مى‌‌کند. مثل چه؟ مثل فرمایش امام علیه‌السلام، «فَاَمّا مَن کانَ مِنَ الفُقَهاءِ صائِناً لِنَفسِهِ حافِظاً لِدینِهِ مُخالِفاً عَلَى هَواهُ مُطیعاً لِاَمرِ مَولاهُ فَلِلعَوامِّ اَن یُقَلِّدوهُ»؛ امام معین کرد دیگر، این‌هم امام است. آن فقیهى که جانشین امامِ منصوص است، خود امامى‌ست، منتها امامى‌ست که با نام معین نشده، با نشان معین شده، هر‌کسى‌که این نشان بر او تطبیق کرد، او مى‌‌شود امام.


  • قاسم محسن زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی