بهترین دوست

مذهبی ، سیاسی ، علمی ، فرهنگی

بهترین دوست

مذهبی ، سیاسی ، علمی ، فرهنگی

سه شنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۷، ۱۲:۰۶ ب.ظ

به به چه جهنمی به به چه بهشتی

:diamond_shape_with_a_dot_inside: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) در جلسه درس تفسیر امروز با اشاره به شهرت سوره مبارکه الرحمن به «عروس قرآن» بیان داشتند:

:small_blue_diamond: اینکه این سوره به نام مبارک ﴿اَلرَّحْمنُ﴾ عروس قرآن است برای این است که همه چیز را در جای خود تنظیم می‌کند. خداوند وقتی از بهشت یاد می‌کند می‌فرماید به‌به چه جای خوبی است! ﴿فَبِأَی آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبان﴾، وقتی از جهنم یاد می‌کند: ﴿یرْسَلُ عَلَیکُمَا شُوَاظٌ مِن نَارٍ﴾، باز می فرماید به‌به چه جای خوبی است!

:small_blue_diamond: این به‌به را هر دو جا می‌گوید. این طور نیست که فقط درباره بهشت و نعمت‌های بهشت بگوید به‌به، و درباره جهنم بگوید که مثلاً صبر کنید. نخیر! حالا اگر یک مقننی این چنین گفت که اگر کسی عالم بود، باتقوا بود درجات فلان دارد، به‌به! اگر کسی راهزن بود، قدّاره‌بند بود، مزاحم جامعه بود، مزاحم ناموس مردم بود، ما تنبیهش می‌کنیم، به‌به! هر دو جای به‌به دارد.

:small_blue_diamond: لذا آیات عذاب در این سوره مبارکه کم نیست، اما به‌به و چه‌چهش هم مثل به‌به و چه‌چه بهشت است. اگر جهنم نبود معاذالله نقص بود، برای اینکه این همه ظالمین که حق مظلومین را گرفتند، چه جور باید عدل برقرار بشود؟

:small_blue_diamond: بنابراین سفره را ﴿اَلرَّحْمنُ﴾ پهن کرده است. نقشه را مهندسی را به نام ﴿اَلرَّحْمنُ﴾ پی‌ریزی می‌کند، آن وقت این ﴿اَلرَّحْمنُ﴾ گاهی رحیم را پی‌ریزی می‌کند، می‌شود بهشت. گاهی منتقم را پی‌ریزی می‌کند، می‌شود جهنم، این می‌شود عروس قرآن.

:small_blue_diamond: اگر زیباتر از این ممکن بود خدا می‌فرستاد، ﴿اَلرَّحْمنُ ٭ عَلَّمَ الْقُرْآنَ﴾ لذا هم در مسئله عذاب دارد به‌به، چه جای خوبی است! چه کار خوبی است که ما کردیم! هم درباره نعمت‌های بهشت.

  • قاسم محسن زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی